lördag 10 januari 2015


1-10.15 - Året började skönt och vilsamt ute i Åbolands skärgård, men ändå med lite fysisk träning emellanåt. Promenader, simning och gym varvade med vila, film och goda böcker. Med fotograferandet blev det lite si och så, ibland behöver man en skapande paus, så att man kan komma igen med nya friska tag och nya ideer. Helt inaktiv var jag ändå inte, provade lite macro-bilder av lava och mossa, att dokumentera vår fysiska aktivitet, men faktiskt så blev det mest nattbilder.

Hasse och Vivve på Kasnäs bad och gym.

En underbar kväll läste jag på Facebook att man hade sett norrsken i Ingå. Jag gick in på SpaceWeather.com och mycket riktigt utlovades det möjlighet att se norrsken ända till södra Finland. Det tråkiga var att där vi var, var det ett molntäcke över hela himlen. Ganska tunt för all del och med en och annan spricka nu och då. Nå jag klädde mig varmt, det var ca -6 grader kallt men ändå väldigt skönt. Kameran, stativet och fjärrutlösaren på axeln och så började jag fota. Jag höll på nån timme, inget norrsken syntes,höll på nån timme till och plötsligt syntes en turkos rand över trädtopparna. Jag var osäker på om jag såg rätt, ställde in kameran och började fota. Ljuset flyttade på sig österut, förvann och dök upp igen, men lite svagare. Gubben kom ut för att kolla att jag inte ramlat i havet, hämtade lite varmt innanför västen och höll med om att det såg ut som norrsken. Men det försvann och kom inte tillbaks. Inne på datorn ljusade jag upp bilderna och jämförde dem, och kom fram till att det helt enkelt måste ha varit norrsken vi såg. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar