söndag 1 februari 2015

En stor del av januari gick åt till att planera Lassi Rautiainens bildvisning i Ekenäs. Det var ett trevligt projekt som jag hade njutit av om inte tiden varit så väldigt knapp. Jag fick en bra inblick i vad det innebär att planera ett evenemang och vad som kan hända i sista minuten. Jag började med att fara runt och söka efter förmånliga visningsplatser och fick tips att Novia hade en bra festsal, sagt och gjort, jag bokade den. (Ni som är observanta ser att det står Seminarieskolan och inte Novia på planschen). Sedan var det annonseringen, utformade ett infoblad som jag satte upp i Hangö. Ekenäs och Karis. Skickade in en annons till Etelä-Uusimaa-tidningen och annonserade på Facebook. Så författade jag en liten text och skickade med lite bilder till tidningen Västra Nyland och bad att de skulle ta in den före evenemanget, vilket de inte gjorde.
Några dagar före evenemanget meddelade Novia att det blir mediastopp just den kvällen vi hade bokat, vilket innebar att jag hastigt och lustigt fick hitta ett annat ställe. Som tur var Seminarieskolans festsal ledig och gårldskarlen var mycket hjälpsam och tillmötesgående. Stort tack till honom.
Kvällen innan började jag koka saft, hade en massa jordgubbar i frysen som jag tyckte skulle vara bra att använda, samma dag bakade jag pesto-snurror så att vi kunde bjuda besökarna på saft och snurror. Spänningen steg, skulle någon komma? Några kom faktiskt, men endast hälften så många som jag hade hoppats. Endast tre Ekenäsbor dök upp, och alla tre var aktiva fotograferare. Resten var faktiskt elever i Axxells Nafo-linje. Tråkigt men ganska typiskt.
Med lite mera tid skulle man ha kunnat slagit lite mera på trumman för evenemanget. Sedan kan man bara konstatera att de flesta är så upptagna med all världens olika kurser, jumppor, arbis och det ena med det tredje.
Nå hur gick det med tidningsartikeln? Jo den blev publicerad, till och med en hel sida, men två-tre dagar för sent för att kunna vara en språngbräde till Lassis föreställning. Ingen info från tidningen fick jag heller att de tänkte publicera den, så jag tog för givet att de skippade den. Well, en vecka senare kom en av mina vänner och berättade att hon läst min artikel och tyckte den var trevlig. Hastigt och lustigt började forska var jag kunde få tag i ett exemplar och till slut lyckades det. Kul att de ville ge ut den.
Tog kontakt till redaktionen och sa på ett vänligt och trevligt sätt att det hade varit roligt om de hade gett mig ett litet mail med info, när de tänkte publicera, men fick till svar att det inte är deras policity att göra så, de publicerar när och om det finns rum, så nu vet jag, om det blir fler inlägg. :)




Sista lördagen i januari, grå och mulen med utlovat regn och någon plusgrader. En liten tripp till Hangö för att hänga upp en par bilder på hotell Villa Maja, en av de gamla ryska villorna som är så vackra. Sedan tog jag en tur till Tulluddens strand och övade mig att fotografera med långa slutartider. Hade som max 1 min, och minsta bändaröppning för att inte överexponera i och med att det var mitt på dagen. Med ett grå-filter hade man kunnat ta med ännu längre slutartider, men jag tyckte det blev trevliga bilder ändå.
Till sist ett besök på det populära Alans cafe´, där det bakar så goda semlor och en kopp bryggt Earl gray till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar