söndag 6 september 2015

Bråda tider på fotofronten. Ekenäs fotoklubb har fått egen klubblokal som skulle ställas i ordning. BioFoto Finland skulle ha upphängt tavlor i Villa Maja i Hangö, dit jag också skulle ha två stycken. Och så var det dags för Hangö fotofestival, där jag också hade en pikuliten del i programmet. Allt detta inom loppet av två veckor.


Hangö fotofestival började på fredag kväll med inbjudna gäster som fick Champis med tilltugg. Axxells Nafo 4 klass hade sina bilder utställda där också. Min bild är tagen från min mammas hemställe i Åbolands skärgård. Det är andra tavlan från höger och är fotad i somras.




Efter några föreläsningar var det dags för fototävlingen som hölls i samband med festivalen. Temat var "det avgörande ögonblicket" och vinnaren var min kusin Peter Lundkvist, bosatt i Hangö. Förutom ett penningpris fick han också en flaska av Stallhagen vraköl. Bilden i bakgrunden är vinnarbilden.

De talade mycket om ljuset i Hangö som är så speciellt. Så när vi åkte hem för kvällen passade jag på att knäppa några bilder.

Många intressanta föreläsningar var inbokade på lördagen. På eftermiddagen hade BioFoto Finland en fotokavalkad med åtta små berättelser. Min åttondel handlade om Varangerhalvön som jag visade bilder från, efter sommarens semesterresa i Norge och östra Finland.

Festivalens stora dragplåster var nog Pata Degerman. Han berättade med stoor inlevelse och kanske en aning lite kryddat också. Men mycket intressant var det och han tycks vara en riktig spilivink som gärna hittar på practical jokes. Mycket har han varit med om, en riktig äventyrare och som de sade så kunde man kalla honom Finlands Indiana Jones. Fantastiska bilder hade han också.

Efter programmet var det dags för fotodinner i Magasinet. Jag träffade min faster och hennes man som gjorde oss sällskap dit. Vi fick en riktigt trevlig och rolig afton i deras sällskap.

Förrätten var en ljuvligt god skagenröra på rostat bröd och med vaktelägg. Sedan fick man välja mellan fisk eller kött. Jag valde kötträtten. Den var mycket god. Men fisken lär också ska ha varit jättegod. Till efterrätt blev det någon form av schokomousse med bär.

Det var första gången jag besökte Magasinets innerestaurang, väldigt mysigt uppe på andra våningen, med toppenbetjäning. Fast de bjöd säkert till lite extra vid det här tillfället.

Timmarna gick, märkte inte ens att tre timmar hade gått i ett huj. Till sist var det i alla fall dags att söka sig hemåt. Natten var vindstilla och ljummen. En på allt sätt mycket lyckad dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar