måndag 20 juli 2015











Nåväl nu är det semestertider och Hasse och jag passar på att utforska vårt eget land lite mera. 




Vår första anhalt blev i Björneborg, Yyteri. Det blev en pika-pika kaffe o te visit hos Nafo-Frasse (vi går i samma naturfotoskolklass). Lite av sanddynerna hann vi ändå se på. 



Mitt under fikapausen kom en orädd sork och tittade på oss med sina små pepparkornsögon. Om inte Frasse sagt att han egentligen inte gillar att de är där så skulle det säkert ha ramlat nåt gott från vårt kaffebord.
Följande paus blev hos Bernt och Monika i Vasa, sedan tillbringade vi natten hos "fammo och faffa" i Jeppis. Ja alltså det är Hasses föräldrar, hans pappa är hela 86 år men pigg som bara vad, härligt att se.

Dag 2, vi styr kosan ganska rakt österut mot Kuhmo. Jag har bokat in oss hos Lassi Rautiainens björngömsle för en natt. Det blev lite bråttom i slutändan, vi skulle vara framme före klo 16 för att få mat och klo 17 skulle vi bli körda till gömslet. Nå, vi anlände halv fem, kastade i oss lite mat, bredde några smörgåsar, hastigt o lustigt packade våra saker och så bar det iväg ut i skogen, till Ingemansland.
Vädret är hyfsat, vi installerar oss i ett två-personers gömsle, eller kyffe som vi kallar det i vår fotoskola. De har bytt plats för gömslena sedan jag var här sist för ett år sedan. Platsen som vi nu är hänvisade till är alltså det nya Paradiset, en stor myr, med skog runtomkring.
Först ser vi endast måsar. Det var det sista som jag väntade att få se här, på något sätt förknippar jag dem med skärgården inte skogarna i Lappland.




"skit på er fotografer" - ur havsörnens dagbok.
Efter en stund kom korparna, och sedan tog det inte länge så kom ett havsörnspar, även en gammal, ruggig havsörn, var och visade sig av och an.



Klockan halv sju på kvällen såg vi första skymten av en björn, sedan efter det blev det rena Mannerheimvägen av trafik. De kom och de gick bort och kom igen och igen och igen... . Allt som allt såg vi sex eller sju olika björnar, vissa var lite svåra att skilja åt. Ännu klo ett på natten var det full rulle på myren, men då gav vi upp och lade oss att sova lite. I det kyffet som vi hade, hade de faktiskt byggt några britsar som man kunde sova på, men jag tror ändå att det hade varit bekvämast att sova på golvet. Det kändes som om min sluttade utåt så jag var rädd att jag skulle hasa iväg i golvet, och Hasses var ganska kort, så han sov inte många blundar.
Jag hyrde att Nikons 200mm, 2,8:ans objektiv med extender av Lassi, och det var jag glad över.
Lägg till bildtext

Här har vi "Nicke nyfiken" eller Baby Hörökorva, som jag läste att Lassi själv kallar honom. En nyfiken två-åring som utforskade alla dofter han kom åt. Emellanåt började hjärta banka hårt när han styrde kosan mot våra gömslen, men han kom inte närmare än 20m, sedan vände han. Det var mest han som hade "party" långt in på natten, som på ungdomars vis. :)
Vargarna fanns i trakten och hade visat sig, några dagar tidigare, men tyvärr såg vi dem inte, inte heller järven såg vi. Så det finns orsak att komma igen.
Vi blev upplockade från gömslet klo halv åtta, sedan fick vi bastu och morgonmål. Så blev det dags att åka vidare mot Kuusamo.



På vägen mot Kuusamo, pausade vi vid utställningen "det tysta folket". Här fanns också cafe´där man kunde få nystekta murbotten plättar. Mums!

Tack vare ett litet privat fotouppdrag, så kunde vi låna denna underbara hyrstuga några dagar. Meningen var att vi skulle åka vidare på söndagen, men hur det nu blev, stannar vi ända till onsdagen. Här är så underbart och stugan (om man nu kan kalla det för det, huset vore rättare) är helt underbar. Jag har alltid drömt om att få bo i ett sådant här stockhus, och nu har jag fått prova på det. Mersmak? Jo, absolut! Det skulle duga fint åt Hasse och mig ;). Stugan ligger vid en vacker sjö, på andra sidan sjön, ser man Ruka. Jag hoppas innerligt att vi kan komma hit i vinter också. 6-8 personer bor helt bekvämt här. En stor fin bastu med härlig utsikt finns också här.


Första kvällen rodde vi ut på sjön och bekantade oss med omgivningen. Det var en helt ljuvlig, vindstilla afton. Tre stycken Lommar såg vi, men när vi skulle närma oss dem, dök de till andra sida sjön. Har inte vetat att de är så skickliga på att dyka. Någon form av fisk finns också i sjön, men vet inte om man får fiska här.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar