söndag 28 februari 2016



Riisitunturi...

Dag 2 i Kuusamo, vi styr kosan mot Riisitunturi, men på vägen dit beundrade vi en strömstare.

Också en orre eller tjäder, svårt att säga på det här avståndet, men vi såg tidigare 8 orrar, så antagligen var det en sådan. Den är fotad genom bilrutan, så därför den riktigt urusla kvaliteten på bilden.

Så kom vi fram till Riisitunturi, där vi körde till parkeringen, med en meter höga snöväggar längs bilvägen. Det fanns en upptrampad stig att gå längs, så vi behövde inte skida.

Det var som att stiga in i ett sagolandskap. Jag kom att tänka på Elsa Beskow, där jag gick.

Småningom kom vi ut ur skogen, till de fria vidderna.

Förstår att de ser "gubbar, gummor, och andra figurer" överallt, här skulle nästan vem som helst kunna bli skrockfull :)

Hasse fick låna snöskor, som han testade och gillade att gå med. Själv kunde jag inte följa efter honom, med mina stövlar, då skulle jag sjunkit ner i snön och blivit där. Så jag gick snällt den längre vägen, för att komma lite högre upp.

Bigfoot...

Varmt te och lite fika, innan vi började klättra neråt igen. Och, nej, vi lämnade absolut inget skräp kvar i naturen. Snön började yra omkring oss, så det blev en ganska kort paus.

Men det var absolut värt att gå upp dit. Ett fantastiskt landskap, bredde ut sig framför våra ögon.

På hemvägen, råkade vi se denna underbara krabat, sittandes på en telefontråd. Men när jag kom för nära, flyttade den på sig, tror faktiskt det var mitt första möte med en uggla, så pass nära. Som tur var skulle jag få tillfälle att fota dem en par dagar senare, men det återkommer vi till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar